Australie deel 2 - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Dielis Hakkers - WaarBenJij.nu Australie deel 2 - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Dielis Hakkers - WaarBenJij.nu

Australie deel 2

Door: Dielis en Evelien

Blijf op de hoogte en volg Dielis

19 Februari 2012 | Australië, Bundaberg

Eindelijk weer eens tijd voor verhaal. Laatste tijd te veel op boten gezeten en gekampeerd, maar nog steeds alive and kicking.

Na Darwin dus naar Cairns gevlogen, alwaar we ons transport en accomodatie voor vijf weken lang gingen ophalen: de hippie campervan. Na enige rompslomp met de betaling (credit card limieten ed), mochten we ons bussie gelukkig toch meenemen en zijn we gelijk richting het noorden geraced naar Cape tribulation. Daar aangekomen twee boardwalks gedaan door het schitterende gebied waar regenwoud, strand en rif bij elkaar komen. De eerste nacht in onze camper hebben we erg kunnen genieten van de hitte. Slapen was er niet bij, we hebben wel lekker kunnen zwemmen in ons eigen zweet, hmmm. (Achteraf bleek het de heetste dag sinds 4 jaar te zijn). Gelukkig moesten we al vroeg uit veren om naar het Daintree rainforest te gaan, voor een 2 uur lange jungle tocht met een aboriginal guide. Was erg gaaf en interessant. Op de weg terug naar Cairns nog even gestopt bij Ellis beach, waar het afgezien van de lifeguard, die druk bezig was in zijn stinger enclosure, compleet verlaten was. Die dag ervoor was de 'dodelijke' irukanji jellyfish gevonden, vandaar dat niemand veel zin had in een duik... De dag erna zijn we met de Ocean Freedom boot naar het outter reef gevaren, voor een dag lang snorkelen en duiken. Het mocht wat kosten, maar dan heb je ook wat. En ondanks alle spookverhalen dat het zo tegen kan vallen, zijn we toch blij dat we het gedaan hebben. Enige teleurstelling is dat we dit keer geen turtles zien, maar nog wel een ander mooi visje. Op het moment dat vanaf de boot geroepen wordt dat het tijd is om terug te gaan, komt Eef boven water: HAAI!!! Gelukkig hebben we die dag ook een onderwater camera gehuurd ('ach, die 45 dollar extra maakt dan ook niet meer uit'), dus wij als een dolle erachteraan om deze whitetip reef shark (ong. 2 a 3 meter) op foto en film te krijgen. De resultaten staan op facebook (alleen het filmpje nog niet).

Na Cairns, afgezien van de Lagoon een aardig stadje maar niet veel meer dan dat, hebben we besloten om een stukje via het binnenland te rijden: de Atherton tablelands. Ook dit was weer erg vet. Vooral Granite gorge was prachtig. Een vrouw hier bezit een deel van dit gebied, waar je voor 10 dollar kunt genieten van de uitzichten, rondwandelen, rock hoppen en bovenal rock wallabies voeren!
De volgende dagen worden we watervalmoe, doordat we het watervallen circuit zijn gaan rijden. Achteraf toch goed dat we laatste nog even hadden meegepakt. Naast dat deze iets van 300 meter hoog was, zien we op de terugweg een Cassowary!! Deze met uitsterven bedreigde reuzenkalkoen met blauw en rode kop staat ineens midden op de weg. Voorzichtig foto gemaakt, want hij kan je doden met zijn middelste teen, yeah right...

Vele kilometers later, en weer terug aan de kust overnachten we in Mission beach op een camping recht aan het strand. Nog geen 5 minuten daar komt een mede hippie campervan aangereden en ja hoor, met een Rotterdams stel erin. What are the odds? Onder het genot van een koud biertje op dit geniale strand kunnen we elkaar even lekker uithoren en kijken naar de sunset.

De volgende stop zijn Townsville en Magnetic island, maar eerst overnachten bij Saunders beach, op een free campsite wederom aan het strand, inclusief toilet, douche en elektrische bbq. Dat doen we toch goed die Ozzies, en alles is nog schoon ook! Daar kunnen wij verwende Hollandse zwijnen nog veel van leren.

Magnetic island valt ons de volgende dag een beetje tegen, maar misschien hebben gewoon al te veel eilanden en mooie stranden gezien (over verwend zijn gesproken). Na een lange en bijzonder hete looptocht naar een fort (gebruikt in WOII tegen de Jappen), worden we beloond met een Koala (de hele tocht naar alle bomen gekeken, en als je hem niet meer verwacht duikt ie toch ineens op). Verder lekker rondgereden op onze scooter (helaas niet zo cheap als op Bali, maar voelde wel weer vertrouwd) op zoek naar een verfrissende duik. Helaas stingers in de zee en de watervallen liggen droog volgens een gepensioneerde local. Gelukkig mogen we in zijn zwembad even een duik nemen. Wat een toplui zijn het toch.

Kunnen helaas niet alles verslaan, dus het volgende hoogtepunt zijn de Whitsundays. Een tweedaagse zeiltocht met de Boomerang! naar het vermaarde Whitehaven beach en bovenal lekker genieten van de zon en de zee die vol zit met stingers. Gelukkig hebben we heerlijke stinger suits om te snorkelen. Eef overwint gelukkig haar angst als ze even aan een van de ongevaarlijke glibbers mag voelen. Naast de jellyfish zien we onderweg nog een aantal dolfijnen, zeeschildpadden, een zeearenden en twee zeekoeien (naast de twee engelse dames aan boord dan).
Maar Whitehaven beach, tja wat kunnen we erover zeggen, zie de foto's op facebook... We zijn het er snel over eens dat dit toch een van de mooiste plekken is die we ooit hebben gezien.

Na de Whitsundays twee dagen veel gereden. Door al onze leuke uitstapjes en binnenland tochten hebben we inmiddels al de afstand Cairns-Sydney afgelegd, maar zijn we in werkelijkheid nog geen steek opgeschoten. Onderweg nog wel even gestopt voor het sugar cane mill museum. Na alle uren langs de suikerrietvelden en de cane railway te hebben gereden vonden we het toch wel even leuk om hier wat tekst en uitleg over te krijgen.

Inmiddels zijn we aanbeland in Bundaberg, waar we vanavond het ritueel van de zeeschildpadden gaan bekijken. We zitten midden het broedperiode, dus hopelijk gaan we kleintjes uit hun eieren zien komen en tegelijkertijd zijn er nog wat moeders die het strand vol poepen met nieuwe eieren. Zijn erg benieuwd..

Wij gaan weer genieten van het strand (voor het zwemmen zonder stingersuits!) met een lekkere koude Goon (plaatselijke prutwijn in een 4 liter zak, maar iedereen drinkt het, want het bier is te duur). Ons uur in de bieb hier is om, hopelijk tot snel weer!

Ps: we voelen met jullie mee met de elfstedentocht, oja en met die arme Friso natuurlijk...

• 20 Februari 2012 - 06:33

Remco:

Cassowaries zijn overrated! ;-) Dit is een jaloerse reactie van iemand die lang gezocht heeft en het beestje uiteindelijk in de dierentuin heeft moeten zien! Veel plezier nog!

• 20 Februari 2012 - 18:45

Mirjam:

Wat herkenbaar allemaal, super leuk! Gaaf dat jullie ook voor de schildpadden gaan :), wij hadden het al meegemaakt in Costa Rica, het is zeker de moeite waard! Maarre... jullie hebben niet alleen een cassowary, maar ook een haai gezien!! Lucky bastards ;)! Veel plezier nog!

• 20 Februari 2012 - 18:46

Oja, gaan jullie ook nog voor de rum in Bundaberg?

• 21 Februari 2012 - 04:07

Dielis Hakkers:

Haha ja we waren blij dat we die nog ff mee konden pakken na een lange bergrit in de spanning of we wel genoeg benzine hadden, wat een beest.

Gisteren alleen hatchlings gezien (uitkomen van de eieren). Nogal cute, maar hadden eigenlijk meer gehoopt op eieren leggen.. Maar heerlijk stadje dat Bundy. Rum niet meer gedaanm, moesten vanochtend vroeg naar Rainbow beach voor surfles, die achteraf is verzet naar morgen.. Maar verder alles top hier, het weer is al weken perfect. Veel succes nog in de Hollandse winter, wij gaan nog even genieten.

• 22 Februari 2012 - 09:33

Sonja:

Wat hebben jullie het gaaf daar!!! Klinkt echt fantastisch! Eef, ik mail je zsm terug en uiteraard lees ik al jullie verhalen hier op jullie site, ik ben geabonneerd ;-) haha!!